یزدفردا " آيت‌الله محمدتقي مصباح يزدي پيش از ظهر امروز در همايش «مردم‌سالاري ديني» كه در موسسه آموزشي امام خميني برگزار شد، در سخناني بيان داشت: هدف از اين همايش‌ها روشن كردن زواياي پنهان فرهنگ اسلامي و پاسخگويي درباره شبهات دين است.
وي در ادامه گفت: در حال حاضر ما با يك سري مفاهيم مواجهيم كه از سال‌هاي گذشته در فرهنگ ما وجود داشته و اين در حالي است كه اين مفاهيم ذاتا از مفاهيم اسلامي نيستند، ولي چون اسلام با لذات دين محدودي نيست و خواهان نفوذ در همه فرهنگ‌ها و ملل است، ناچاريم در باره آنها بحث كرده و موضع خود را پيرامون آنها مشخص كنيم.
رئيس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) افزود: شكل موضع‌گيري ما در برابر مفاهيم مختلف متفاوت است. گاهي يك واژه يا مفهوم معناي مشخص و مورد اتفاقي دارد و هيچ ابهامي در آن نيست. مسلم است كه ما در برابر آن يك موضع مشخص خواهيم داشت يا به طور كل آن را تاييد و يا رد مي‌كنيم، اما گاهي مفاهيم اختلافي است يعني كساني كه آن را بيان مي‌كنند نيز يك تعريف مورد اتفاق از آن ندارند.
وي گفت: در چنين شرايطي ما بايد از موضع‌گيري پرهيز كرده و بسنجيم كه آيا اين مفاهيم با ارزش‌هاي ما سازگاري دارد.
وي افزود: در عمل گاهي با مفاهيمي كه در فرهنگ غرب ريشه دوانده و تبديل به يك ارزش محكم و ثابت شده مواجه مي‌شويم و هرگونه موضع مخالفين باب گفتگوي ميان دوطرف را مي‌بندد و در چنين شرايطي است كه ما به انفعال مي‌افتيم.
آيت‌الله مصباح يزدي با ذكر مثال صدور اعلاميه حقوق بشر در قبل از انقلاب اظهار داشت: اين اعلاميه در غرب همچون «وحي منزل» مورد پذيرش قرار گرفت و تبديل به چماقي براي سركوب مخالفين شد و اگر كسي به طور صريح مي‌گفت كه اين اعلاميه مخالف اسلام است به خشك‌سري و بي‌فكري متهم مي‌شد.
وي ادامه داد: كساني كه در آن روزگار قلم مي‌زدند، گفتند كه اين حرف مطابق اسلام است و بلكه از اسلام برداشت شده‌ و براي اجتناب از متهم شدن به بي‌فكري و جمود آن را پذيرفتند و اين در حالي بود كه حرف اسلام بسيار متعالي‌تر و انساني‌تر از اعلاميه حقوق بشر بود.
استاد حوزه علميه قم گفت: براساس اعلاميه حقوق بشر تمام مجازات اسلامي خلاف حقوق بشر است، يعني ما يا بايد از اعتقاد خود بگذريم، يا بايد بخش‌هايي از اين اعلاميه را نپذيريم و اگر به طور كل اين اعلاميه را بپذيريم، طرف مقابل هم متوجه انفعال ما خواهد شد.
وي تصريح كرد: در چنين مواردي گاهي ما دچار افراط و تفريط و گاهي دچار انفعال بسيار سخيف و افراطي شديم و ما بايد خود را محق به ايراد اشكال بدانيم حال آنكه آنان نيز به مفاهيم مقدس ما ايراد و شبهه وارد مي‌كنند.
آيت‌الله مصباح يزدي در ادامه با اشاره به مسئله دموكراسي اسلامي بيان داشت: دموكراسي به طور كلي يك مفهوم غربي است و ما بعد از انقلاب ادعا كرديم كه مردم‌سالاري ديني و دموكراسي اسلامي وجود دارد و بايد ديد كه آيا اين بيان از روي انفعال نبوده است و ما براي جلوگيري از تعارض اين مفهوم با دين آن را به كار برده‌ايم و يا اين مفهوم انفعالي نيست.
رئيس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني ادامه داد: در مقايسه دموكراسي اسلامي با دموكراسي غربي بايد بررسي كنيم كه در عمل كدام يك بهتر عمل كرده‌اند.
وي ادامه داد: بايد براي اين سئوال كه چگونه با اين مفاهيم برخورد كنيم استراتژي تعيين كرده و بررسي كنيم كه آيا بايد با اين مسائل برخورد ردي و حذفي كرد يا بايد آنها را با شروط و تغييراتي قبول كنيم.
آيت‌الله مصباح يزدي تاكيد كرد:‌ اسلام در حالت كلي مخالف صف‌بندي و برخورد خشن با مخالفين است، مگر كساني كه گوش و چشم خود را در مقابل حق بسته‌ا‌ند و حاضر به شنيدن آن نيستند.
استاد حوزه علميه قم افزود: به طور مثال اسلام در مسئله اعتقاد مسيحيان با فرزند داشتن خدا كاملا مخالف است و آن را باطل مي‌داند، تا جايي كه قرآن كريم مي‌فرمايد كه جا دارد كوه‌ها در برابر اين عقيده فرو ريزد. در همين حال اسلام هيچ گاه نگفته كه از بحث با مسيحيان بپرهيزيد بلكه سفارش فرموده كه با آنان بر سر مسائل مشترك بحث كنيد.
آيت‌الله مصابح يزدي بيان داشت: در كل مي‌توان گفت كه دموكراسي‌ تعاريف مختلفي دارد و در طول زمان هم اين تعاريف تغيير كرده است.
وي تاكيد كرد: در تعريف دموكراسي اسلامي مي‌توان گفت در اين نوع از دموكراسي تمام كارها بر اساس نظر مردم و به صورت بي‌طرفانه انجام مي‌شود و حكومت ما نيز بر همين اساس بنا نهاده شده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا